California in zigzag - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu California in zigzag - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

California in zigzag

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

18 November 2012 | Verenigde Staten, San Diego

California is een langgerekte Staat langs de westkust. De zuidkant is tevens de landgrens met Mexico. Om de bezienswaardigheden te bezoeken moet je van de kust meerder malen het binnenland in. Om onze route enigszins te kunnen volgen hebben wij een foto van de route bijgevoegd. Een zigzagroute als reisverhaal.

Vanaf de kust bij Monterey zijn we landinwaarts gereden. Het eerste park wat we aandeden was Pinnacles National Monument. Ons werd geadviseerd om de trail naar de groeve te lopen. Bij de ingang van de groeve stond een waarschuwingsbord om met een zaklamp de ondergrondse tunnel in te gaan. Inmiddels hadden wij al ca. 3 km gelopen en geen zaklamp bij ons. Iets te ver om hem in de camper te gaan halen. Wij zijn zonder zaklamp, deels op de tast, langs de rivier door smalle tunnels, holen en trappen de groeve doorgelopen. Een beetje avontuur moet je niet uit de weg gaan :-)

Het landschap onderweg naar het Sequoia park, verder landinwaarts, was door de droge zomer fantastisch om te zien. Een goudkleurig, glooiend landschap met enkele bomen op de achtergrond. Bij een van onze stops om foto’s te maken spraken we met een Amerikaans echtpaar uit de omgeving. Zij vertelden ons dat het landschap in het voorjaar net zo mooi is, maar dan groen met de vele in bloei staande bloemen.

Het Sequoia en Kings Canyon park is overweldigend met zijn enorme bomen. Het zijn niet de hoogste bomen maar wel de grootste in de wereld, qua omvang en in kubieke meters. Er zijn exemplaren met een doorsnede van ca. 13 meter, hoogte 96 meter en een leeftijd van ca. 3200 jaar. De General Sherman Tree, zie foto, heeft een inhoud van ruim 1486 m3, 11,1 meter doorsnede en is 83,8 meter hoog. Redwood bomen kunnen ca. 120 meter hoog worden en hebben doorsnede van ca. 7 meter als basis. De Redwoods staan in het noorden van California aan de kust.

Vanuit het Sequoia park zijn wij naar Santa Barbara gereden aan de kust niet ver van Los Angeles. Een route van ruim 200 km liep door een enorme vallei tussen twee uitgestrekte bergketens. In deze vallei word naast de vele veehouderijen, grote hoeveelheden groenten, fruit en katoen verbouwd. Maar ook kilometers links en rechts van de weg de vele boomgaarden met tropisch fruit zoals sinaasappelen, citroenen e.d. De druiven die hier groeien zijn voor de bekende Californische wijnen. Wij weten inmiddels dat deze wijn uitstekend te drinken is. Uit alles blijkt dat dit gebied heel belangrijk is voor de voedsel voorziening voor heel Amerika. Het water, afkomstig van de bergketens, wordt opgevangen in de vele stuwmeren. Vanuit deze opvangmeren wordt het water via kanalen en ondergrondse buizen verdeeld over de vallei. De afmetingen van deze kunstwerken, kanalen en buizen zijn enorm.

Los Angeles is een metropool met zijn vele autobanen en hoge gebouwen. Wij wilden de stad aan de noordkant passeren via Beverly Hills en Hollywood naar het binnenland. Maar we wilde ook boodschappen doen bij een Wal-Mart. De TomTom bracht ons naar een Wal-Mart midden in Los Angeles. Deze Wal-Mart had drie verdiepingen en twee parkeer lagen. De bovenste parkeer laag grensde aan een stadspark. Dit bovendek was een uitstekende plaats om midden in de stad te overnachten.

Na een rustige overnachting :-) zijn wij via Beverly Hills en Hollywood, Los Angeles weer uitgereden. Hollywood is op zijn retour, een beetje vergane glorie nu alles in de filmindustrie op locatie, digitaal en in studio’s door heel de wereld wordt opgenomen. Leuk is om met onze camper, tussen de Roll's, Bentley's, Porsche's en Maserati’s de Hollywood Boulevard af te rijden naar Beverly Hills. Een leuk optrekje is daar nog wel te vinden.

Op weg naar Joshua Tree park reden wij door een vallei vol windmolens. Links en rechts, kilometers lang in het woestijnlandschap, vele honderden (misschien wel duizenden) windmolens voor de stroomvoorziening. In deze vallei is, door de luchtstroming en temperatuurverschillen, bijna altijd wind.

Het Joshua Tree Park is een woestijn (dessert) met enorme afwisselingen in beplanting. Enkele malen per jaar vallen er stortbuien. De bomen zijn Joshua Trees een Yuccaplant in NL, maar dan als boom tot wel 11 meter hoog. De vele cactussen, woestijnstruiken en planten vormen de beplanting in de dessert. Het park heeft ook hoogte verschillen en rotsformaties. De temperatuurverschillen tussen de hoge en lage gebieden zijn goed te merken. Overdag volop zon rond de 25 graden en snacht's onder het vriespunt, graad of 3 onder nul.

Palm Springs en Palm Dessert zijn plaatsen waar bekende en welgestelde Amerikanen wonen. Vergelijkbaar met Wassenaar en Blaricum maar dan in de woestijn. Het klimaat is het hele jaar goed om er te wonen. Geen winter wel warme zomers. Prachtige huizen met tuinen vol met palmbomen, vetplanten en vele soorten cactussen. De boulevards in beide plaatsen hebben mooie winkels en restaurants.

Einde van de dag op weg naar San Diego zochten we een overnachtingsplaats. Even van de weg af parkeerde we onze camper. Vrijwel direct werden wij aangesproken door een echtpaar in een golfkar. Tussen hen in, rechtop hadden zij een geweer (Gun) staan. Zij vroegen ons of wij een probleem hadden. Bij het zien van het geweer, zeiden we snel dat wij geen problemen hadden. Toch vroegen wij hen of wij hier mochten ovenachten. Ze boden spontaan een overnachtingsplaats aan bij hun woning op de berg. En prachtige plaats met uitzicht over de vallei. Toch wel aardig van die Amerikanen.

Inmiddels, bij het plaatsen van dit reisverslag, zijn wij aangekomen in San Diego aan de kust. Daarover meer in het volgende reisverslag.