Dagelijkse bezigheden - Reisverslag uit Kings Canyon, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Dagelijkse bezigheden - Reisverslag uit Kings Canyon, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Dagelijkse bezigheden

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

05 November 2012 | Verenigde Staten, Kings Canyon

Na al dat binnenlands natuurgeweld trekken wij al ruim een week langs de kust van California. Het weer is goed, volop zon, overdag rond 26 graden. In de ochtend lichte nevel uit zee die door de zon vrij snel oplost. Het eerste wat opvalt is de hoge rotsformatie langs de kustlijn. Tussen de rotsen de vele zandstrandjes. Richting Santa Cruz en Monterey worden de rotsformatie lager en stranden langer en breder. De golven zijn hoog en er wordt volop aan golfsurfen gedaan. Behalve de grote zeemeeuwen zijn er pelikanen, zeehonden en dolfijnen te zien. In de havens maken de zeehonden een hels lawaai en de pelikanen scheren rakelings langs je hoofd. Langs de kust hebben wij verschillende State Parks bezocht. Bijzonder is de vormgeving en kleur van de verschillende bomen en struiken. De bodembedekkers zijn veelal vetplanten met ijsbloemen in verschillende kleuren.

Net als 12 jaar geleden wilden we ook deze keer San Francisco bezoeken. De stad ligt aan de ingang van een baai en is gebouwd op een grote heuvel. Bezienswaardigheden zijn o.a. The Golden Gate Bridge, Alcatraz en de Cable Car. Deze keer hebben wij een rondvaart gemaakt door de Bay. Onder de Golden Cate Bridge doorgevaren en om Alcatraz, de beroemde gevangenis. We hebben uiteraard al jullie vrienden, verblijvende op Alcatraz, de groeten gedaan :-).

Langs de boulevards in verschillende plaatsen en op de stranden, hebben wij heel wat mooie wandelingen kunnen maken. Er wordt volop vis gevangen door de plaatselijke bevolking. Bij een van onze wandelingen op een pier in zee was een visser bezig een vis van de haak te halen. Dit bleek een jonge tijgerhaai te zijn van een meter lang. Mooi beest om te zien, gelukkig voor deze haai is hij terug in zee gezet. De visser vroeg eerste nog of wij hem wilde hebben, toch maar niet :-(.

Nu, heel iets anders, over onze dagelijkse bezigheden. Tijdens het reizen moeten wij elke dag, net als thuis de nodige werkzaamheden doen. Leuk werk voor mij is de route uitzetten, het navigeren. Zoveel mogelijk interessante punten opnemen in de route en waar gaan wij overnachten. Overige werkzaamheden doen wij samen o.a. boodschappen, wasgoed verzorgen, douche, kapper, onderhoud camper en het bijhouden van onze website. Belangrijk is regelmatig contact houden met het thuisfront.

Overnachtingen
In de National Parken overnachten wij veelal op de Campgrounds. Eenvoudige campings met toiletten, waterkraan, picknickplaats met een vuurkorf. De toilet is meestal niet meer dan een hokje met een wc-pot boven een put. Aan de buitenzijde direct te herkennen aan een grote ventilatiepijp. Ellen wil bij het zien van een pijp-toilet allen nog gebruik maken van onze eigen toilet in de camper. Buiten de Nationale Parken zijn het meestal Forest Parken of wildernis waar overnachting is toegestaan. Bij het plaatselijke Visitor Center informeren wij altijd naar deze overnachtingsplaatsen. In de bebouwde omgeving, dorpen en steden, is meestal wel een overnachtingsplekje te vinden. Een rustige parkeerplaats bij een jachthaven, kerk, sportcomplex of in woonwijken is heel goed te doen. Veelal zijn er goede toiletten in de directe omgeving. Bij het boodschappen doen bij de WalMart blijven wij meestal een nachtje staan. Deze supermarkten blijven 24 uur open en er staan veelal meerdere campers. Tot nu toe hebben wij op heel wat bijzonder overnachtingsplaatsen gestaan.

Wasgoed en drogen
Afgelopen maandag, in Santa Cruz, ook hier wasdag. Ellen wilde een witte en een donkere was draaien. Even vragen en jawel een paar straten verder op de hoek een Laundry of Laundromat. Deze wasserettes zijn goed verzorgd. Amerikanen maken hier veel gebruik van, meer dan in NL. Zithoek om te wachten, automaten voor koffie en drinken, TV en toiletten. Sommige hebben zelf een snackbar met internet. De wasmachines en drogers werken perfect als je er maar voldoenden ¼ dollarmunten indoet. Er zijn grote tafels om na afloop de was op te vouwen. Zie foto Ellen in de Laundry.

Wassen en douche
Douche in de camper kan wel, ruimte is wat klein, maar doen dit liever elders. De Campgrounds in de wat grotere parken hebben veelal een douchegelegenheid. Waar mogelijk bezoeken wij een Hot Springs, zwembad of wij nemen een duik in een meer. Bij sommige Laundry kan je tegen betaling douche. Bij jachthavens is veelal een douchegelegenheid. Onderweg, als je er op let of informeert bij de plaatselijke VVV, zijn er voldoende mogelijkheden om te douchen.

Bevoorrading en verzorging Camper
Diesel is overal goed te verkrijgen. De prijs verschilt nogal per staat en op welke locatie je bent. In vergelijking met NL, is dat ca. 80 Eurocent per liter, bijna de helft. Voor ons is dat gunstig en wij rijden 1 op 11. De meeste Amerikaanse auto’s en Campers rijden 1 op 3 à 4. Er wordt dan ook behoorlijk geklaagd over de hoge brandstofprijzen, net zo als in NL. Voor je gaat tanken, even op de borden kijken langs de weg: wat is de dieselprijs.
Water innemen, vuil water lozen en de toilettank ledigen is hier geen enkel probleem. Overal is wel een dumpstation te vinden. Met 100 liter schoonwater, lege vuilwater -en toilettank kunnen wij ca. 5 dagen vooruit. De stroomvoorziening in de camper werkt perfect. De zonnecollector houdt de beide accu’s goed op peil. Er is hier volop zon :-).

Boodschappen
Wal-Mart en Safeway zijn hier de bekende supermarkten. Inmiddels weten wij aardig de weg in beide supers. Wij kunnen hier alles kopen, het assortiment is gigantisch. Bij het kopen van sommige levensmiddelen is het even opletten of deze niet te zoet of te zout zijn. Amerikanen zijn meer zoet en zout gewend. Naast de grote verpakkingen zijn er inmiddels heel wat kleiner verpakkingen bijgekomen.

Nieuws en weer
Op de radio is het nieuws en het weerbericht goed te volgen. De Amerikaanse verkiezingen en de super storm Sandy aan de oostkust zijn hier volop in het nieuws.

Inmiddels rijden we al enkele dagen landinwaarts. We zijn nu aangekomen in het Sequoia and Kings Canyon NP. Daarover meer in het volgende reisverslag.

• 05 November 2012 - 22:10

Treeshouppermans:

Hoi Ellen en Henk

Leuk verhaal toch goed om te weten dat jullie toch nog wat huishoudelijke klusjes te doen hebben .
    Louis is inmiddels weer thuis uit het ziekenhuis .Het was deze keer erg heftig hij heeft 6 zakken bloed gehad .Hij is snel erg vermoeiend .
    Fijne reis verder Liefs Trees en Louis.

• 14 November 2012 - 20:00

Linda:

Ha Henk en Ellen,

Zo wat klinkt dat goed jullie reisverslag. Lekker genieten van de kust, het mooie weer en alle bezienswaardigheden. Fijn dat jullie zo genieten! Blijven jullie nog lang weg of plannen jullie alweer om terug te komen voor Nadine en de kleine?

Hier gaat alles goed. Ons huis is verkocht en we hebben een ander huis gekocht (het huis wat we op het oog hadden :)). Half december krijgen we al de sleutel. Met de kids gaat ook alles goed. De tweeling is alweer 2 geworden. Leuk joh!

Jullie heel veel plezier nog en geniet nog maar lekker!
    Dikke knuffel van ons allemaal,

Ruud, Linda, Jasper, Sophie en Gijs

• 17 November 2012 - 11:00

Aad En Jannette Holtkamp:

hai henk en ellen

Ik typ dit berichtje met uitkijk op een mistig weiland. Aad leest zijn krant en ik ga zo-na de koffie met SPECULAAS- boodschappen doen in in de veste. Klein winkelcentrum in Delft zo 2/3 km van ons dorp vandaan. Ik rij dan ons dorp uit en dan langs de vaart richting delft. Vervelend is dan een stuk waar je maar 50 mag rijden maar ja met deze mist kom je toch al niet snel vooruit. Bij het choppingcenter aangekomen parkeer ik op het dak. Als je er binnen 11/2u weer weg bent is het gratis maar overnachten mag er niet. Weer thuisgekomen ga ik de boodschappen opruimen en zet mij in mijn stoel in de erker en ga beginnen met het breien van een warme poncho want dat is nodig hier in Nederland.
    De enige rotsforatie bij ons in de buurt is een stuk rose speksteen waar ik onlangs een half vrouwelijk naakt uit heb gesneden wat mijn moeder abusieflijk aanzag als een stuk kippenfilet. Het idee!!!!!!!!!!
    Verder lees ik ook graag de berichten van een bevriend stel dat op een lange rit per camper ergens op deze aardkloot van alles en nog wat beleeft. Ik ben er erg jaloers op en hoop dat mijn Aad en ik toch ooit weer eens met een camperreis mee kunnen.
    alle gekheid op een stokje geniet van jullie reis enne ellen doe gewoon je ding op dat pijptoilet want je kunt het maar beter kwijt zijn. gewoon ff je adem inhouden je ding doen en snel weer weg zijn.

Groeten van Aad en ikke uit Schipluiden