Geengebrek aan afwisseling - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Geengebrek aan afwisseling - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Geengebrek aan afwisseling

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

22 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

De afgelopen twee weken hebben wij heel wat Nationale Parken, Canyons, Mountains en bijzondere plaatsen gezien. In de Staten Arizona, Nevada en California bevinden de bezienswaardigheden op korte afstand rijden van elkaar. Een opsomming van de bezochte parken en plaatsen zijn, na de North Rim de South Rim van de Grand Canyon, Hoover Dam, Lake Mead, Las Vegas, Red Canyon, Death Valley, Mammoth Lakes, Mono Lake, Devils Postpile National Monument, Bodie State Historic Park en Yosemite National Park. Om dit alles te beschrijven zou saai en eentonig worden. Voor ons is het zeker niet saai, elke dag weer genieten van een andere omgeving. Aan afwisseling geen gebrek.

De Grand Canyon, zuid kant, is voor de meeste van jullie wel het bekendste National Park van Amerika, is indrukwekkend qua verschijning, ca. 1600 meter diep en de kleuren veranderen constant door de bezonning. Wij hebben drie dagen in het park doorgebracht. Onder andere Visitor Center bezocht en met de Shuttle bus naar de verschilden View Points. Tussen de View Points hebben wij verschillende trails gelopen langs de rand van de Canyon. De Colorado River is op verschillende plaatsen te zien. Soms, door de zon, als een zilver kleurige rivier in de diepte.

Bij de Hoover Dam ligt het Lake Mead een stuwmeer waar we heerlijk hebben kunnen zwemmen. Vervolgens zijn we, opgefrist en wel de stad Las Vegas in gegaan. Wat een drukte aan mensen en auto’s, dat waren wij de laatste maanden niet meer gewend. Enorme gebouwen met de vele verlichte en knipperende reclameborden van de casino’s. De warmte en de vele palmbomen maken van de stad een groot pretpark. Een dag Las Vegas was voor ons voldoende.

De overgang naar Death Valley was dan ook groot, stil, droog en warm één grote zandbak. Nu in oktober is het er nog 40 graden overdag. De nachten zijn rond de 27 graden. De afwisseling in kleuren zand, bergwanden en heuvels maken Death Valley heel bijzonder om te zien. De Oase met palmbomen, golfbaan en de camping in het midden van de woestijn is een mooie plaats voor een overnachting. De avond hebben wij gezellig doorgebracht met twee andere stellen uit NL. En wat denk je, met een kampvuur of het hier niet al warm genoeg is.

Over grote verschillen gesproken. De dag na het verlaten van Death Valley reden wij naar Mammoht Lakes, dichtbij het Yosimite. Mammoht Lakes is een wintersportplaats op ca. 9000 voet, 3000 meter hoogte. Een paar dagen voor onze komst had het boven in de bergen voor de eerste keer gesneeuwd. Links en rechts van de weg was volop sneeuw te zien, zie bijlage foto.

Bodie State Historic Park een verlaten stad net boven Mono Lake, was het bezoeken waard. De toegangsweg is voor verbetering vatbaar. De laatste 6 km was voor onze camper amper te bereiden, onverhard, gaten, stenen en vooral veel stof. Alle aanwezige gebouwen verkeren nog in de staat waarin ze rond 1930 zijn verlaten doorgebrek aan water. Dit doordat Los Angeles sinds 1913 bijna al het water betrekt uit het Yosemite Park, via een gegraven waterkanaal. Als monumentenman heb ik heel wat foto’s kunnen maken.

Bijna alle National Parks en State Parks in Amerika hebben een bezoekerscentrum, Visitor Center. Handig is om met informatie uit het Visitor Center een park te bezoeken. Amerikanen hebben hun parken goed georganiseerd en hebben alle noodzakelijke voorzieningen in de parken om er te kunnen verblijven. Onze vragen zijn veelal een platte grond van het park, wat zijn de overnachtingsmogelijkheden, interessante punten om te bezoeken en welke trails we kunnen lopen.. Veelal is bij een Visitor Center ook een klein museum waar een film te zien is over het ontstaan van het te bezoeken park. De grote parken, Grand Canyon, Zion en Yosemite, hebben shuttle bussen rijden om de bezoekers naar de interessantste punten te brengen. De trails starten en eindige veelal bij een van de bushaltes.

Inmiddels verblijven we al enkele dagen in het Yosemite park. Over het weer hebben we niet te klagen. Overdag zon, rond de 25 graden en de nachten in de bergen koelen al aardig af naar ca. 2 graden. De herfstkleuren van de loofbomen, struiken en varens zijn prachtig om te zien tussen de vele groene naaldbomen.

De komende dagen rijden wij richting San Francisco aan de Pacific Ocean.

• 22 Oktober 2012 - 22:10

Yvonne:

Hoi Henk en Ellen,

Leuk om jullie reisverslag maar ook foto's te zien. Ik kan mij voorstellen dat dit een fantastiche reis is en dat de foto's nog half niet laten zien hoe mooi het echt is. Daarvoor moet je er toch zijn.
    Ik hoop dat wij ook nog een keer zo'n mooie reis gaan maken. Geniet er lekker samen van.

De groetjes uit Delft van de Flikweertjes

• 22 Oktober 2012 - 23:30

Anjella Jos:

Hallo Henk en Ellen,
    Heel leuk om jullie verslag te lezen. We zien veel voor ons bekende beelden. Alleen zagen wij ze in vogelvlucht en jullie hebben heerlijk de tijd; geniet ervan!
    Groeten uit Schipluiden

• 23 Oktober 2012 - 10:38

Treeshoup@hotmail.com:

fijne reis verder mooie foto s groetjes Trees en Louis

• 23 Oktober 2012 - 11:00

Jan En Marja:

GE-WEL-DIG!

Goede reis verder!!

Liefs van uit Bergschenhoek.

• 23 Oktober 2012 - 11:29

Maup:

Dag Ellen en Henk,
    Mooie foto's, spectaculair die eerste foto van de Grand Canyon. Dat Badwater basin staat weinig water in.
    REUZE IRRITANT dat de pop-up van douane en belastingdienst over de foto's heen schuift.
    Groet uit Schipluiden
    Maup

• 23 Oktober 2012 - 20:51

Albert:

Hoi, interessant verslag. Begin meteen zin te krijgen om met pensioen te gaan. Geweldige reis.
    Groeten uit Noorwegen