Canyons in Utah - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Canyons in Utah - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Canyons in Utah

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

08 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Page

Nadat wij Mesa Verde NP in Colorado hebben bezocht zijn wij via Monument Valley doorgereden naar de staat Utah. Ondanks dat het de tweede maal is dat wij Mesa Verda NP bezochten is het fantastisch om deze rots woningen te zien. De goed bewaarde woningen werden bewoond tussen 1100 en 1300. We hebben 2 dagen doorgebracht in het park en twee woningcomplexen, Cliff Palace en Tunnel House, bezocht onder begeleiding van een Park Ranger. De tunnel woningen (house) waren bereikbaar via twee korte, smalle tunnels en langen laders boven de afgrond. Vooraf informeerde de Park Ranger naar onze conditie, hoogtevrees en controleerde onze schoenen. Ik moest achter Ellen klimmen om haar eventueel op te vangen (of door de tunnel te duwen) ha, ha.

Utah, is een staat met veel Nationale parken. De Parken, veelal Canyons, liggen niet ver uit elkaar. Probleem is wel dat het bezoeken van deze prachtige parken kort op elkaar, met de vele indrukken, zich moeilijk laat omschrijven. Het een is nog mooier dan de ander. Wil je globaal een indruk, zie bijlage foto’s van het Capitol Reef NP, Glen Canyon NP, Bryce Canyon NP, Red Canyon NP en Zion NP. Om van elk park zoveel mogelijk te zien en indrukken op te doen, hebben wij trails gelopen van 2 tot 3 uur. In de ochtend starten, rugtas met eten en drinken mee: dit is geweldig om te doen en goed voor de conditie.

Vanuit Utah is de noord-kant (North Rim) van Grand Canyon te bereiken. Deze kant van de Grand Canyon wordt, ten opzichte van de zuidkant, door slechts 10 % van de toeristen bezocht. Behalve de bezonning doet de noordkant niet onder t.o.v. de zuidkant. De kloof, diepte en kleuren van de wanden zijn indrukwekkend. De enige campground voor overnachting was vol geboekt. Uit wat informatie begrepen wij dat wij buiten het National Park mochten overnachten. Enkele kilometers buiten het park vonden we een mooie overnachtingsstek. Maar wat bleek, het jachtseizoen in oktober was begonnen. De hunters waren zeer actief, overal hoorde wij schoten. Na het invallen van de duisternis werd het stil. Toch goed geslapen in een prachtig bos.

Inmiddels zijn wij terug in het Glen Canyon NP aan de zuidkant bij de Glen Canyon Dam. Achter de dam is het Lake Powell stuwmeer. Een prachtig meer met gekleurde rotsen er omheen, heerlijk om in te zwemmen en in de omgeving te recreëren. Alle dagen zon, 25 tot 32 graden en een watertemperatuur van rond de 20 graden. Geweldig, twee dagen achtereen gezwommen. De Glen Canyon Dam is een bouwwerk, enorm van afmeting, 120 meter hoog en levert veel elektriciteit voor de omgeving en ver daarbuiten. Langs de dam liggen twee boogbruggen uit de jaren vijftig. Het bezoekers-centrum, geeft informatie over de bouw van de dam. De bouw van de dam startte in 1957 en was gereed in 1966.

Morgen gaan wij op weg naar de zuidkant (South Rim) van de Grand Canyon NP in de staat Arizona.

• 15 Oktober 2012 - 22:14

Treeshoup@hotmail.com:

hoi Ellen en Henk fijn dat jullie het naar je zin hebben en zoveel moois zien El hoe is het nu met je voet ik las dat je aan het klimmen bent geweest ,
    Wij zijn inmiddels weer thuis hebben het erg leuk gehad .
    Ikstuur je wel een malitje maar ik heb het nogal druk op het moment.
    Dikke kus voor jullie Trees en Louis

• 18 Oktober 2012 - 17:48

Han:

Beste Ellen en Henk,

Bij het afscheid van Ben geweest, er werd een foto geprojecteerd van de grand canyon met een spandoek
    met daarop afscheid Ben.Nu Ben weg gaat is het de bedoeling dat wat het werk van Ben overgaan nemen in samen werking met Pim vd Ende.Weten jullie of je in december naar nederland komen voor de bevalling van jullie dochter of wordt het toch maart 2013.Ellen en Henk nog een mooie tijd in het grand amerika.
    ps jullie mogen zeker ook gaan stemmen als halve amerikanen.

Groeten,

Grandpa en Grandma.