Rocky Mountain in Colorado - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Rocky Mountain in Colorado - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Rocky Mountain in Colorado

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

24 September 2012 | Verenigde Staten, Cortez

Onderweg naar de Mountains in Colorado zijn we gereden door een droog landschap met weinig groen. De bergen en rotsen veranderen voortdurend van kleur, rood naar geel en bruin naar grijs/wit of andersom. Er zijn hier heel wat sporen te vinden van de vroegere bewoners de Indianen. Langs de weg zijn verwijzingen naar Indiaanse historische viewpoints, museums en talloze indiaanse uithangborden aan de winkels. De aangeboden artikelen, aardewerk, kettingen, armbanden en houtsnijwerk ed. zijn veelal gemaakt door de indianen.

De Rocky Mountain National Park heeft meerdere bergen tot een hoogte van ca. 4400 meter. Om door het park te rijden moet je een bergpas nemen op ca. 3100 meter hoogte van waaruit je een prachtig uitzicht heb op de lagergelegen dalen. In dit park ontstaat de rivier de Colorado. De beroemde Colorado rivier loopt door Utah, Arizona (Grand Canyon) en California de zee in bij Mexico.

In het hooggebergte van de Rocky Mountains hebben wij een trail gelopen. Van Bearlake naar Cublake over een rotsachtig pad ca. 5,7 miles / 8,7 km. Achteraf bleek dit pad over de hele afstand vol te liggen met keien, meer klauteren en klimmen dan lopen, wat een ramp!. Voor Ellen was dit een hele beproeving of haar voet het zou houden. De laatste kilometers waren zwaar, al mopperend heeft ze de eindstreep gehaald. De volgende dag hadden we beiden behoorlijk veel spierpijn.

In het park, nu half september zijn de mannetjes elks zeer actief om hun kuddes bijeen te houden. Het gebrul van het mannetje is zeer indringend en van ver te horen. Met de andere mannetjes, die te dichtbij komen, gaat hij direct het gevecht aan. Op afstand was nog een mannetje te zien, maar deze had in een eerder gevecht om de kudde, zijn linker gewei verloren. Dus.. een belager had hij inmiddels uitgeschakeld. Mensen en auto’s moeten op een flinke afstand blijven, voor je het in de gaten hebt rent hij met zijn enorm gewei op je af.

Net voor de uitgang van het park aan de westkant, hebben wij een vrouwtjes Moose met jong gespot. Tussen de vele kijkers langs de weg konden we een foto maken, zie bijlage.

De wegen in de bergen zijn hier niet overal optimaal. Veel scheuren, gaten en een ruw oppervlak in het asfalt. Veelal ontstaat dit door vorstschade. Oponthoud door wegwerkzaamheden komt regel matig voor. Hier gebruikt men veel een pilotauto met een bord er op, 'follow me', om je langs de werkzaamheden te leiden.

De banden van de camper slijten behoorlijk van het ruwe asfalt. En door de voorwielaandrijving slijten de voorbanden harder dan de achterbanden. Een bandenwissel, voorbanden naar achter en andersom was nodig na ca. 27.500 km gereden te hebben, waarvan ca. 12.000 km in Canada en de VS. Op een parkeerplaats bij de Campground wilde wij de bandenwissel uitvoeren. Opzoek naar een blok (hout of steen), om de camper te ondersteunen, reed net een graafmachine de parkeerplaats op en stopte naast een gebouwtje. Twee mannen, zetten hun materieel op de parkeerplaats. Op mijn vraag naar een blok hout van ca. 25 cm hoog, wees een van de mannen naar een ondersteuningsbalk van het naast gelegen gebouw. Hij vroeg me of deze dikte goed was. Vervolgens stapte hij in zijn graafmachine en trok de ondersteuningsbalk onder het gebouw weg. Een deel van het overstek stortte in. Onze reactie was, wat doet hij nu… sloopt hij het gebouwtje om ons te helpen? Later bleek dat de beide mannen de opdracht hadden om het gebouw te slopen. Vervolgen hebben ze ons geholpen bij de bandenwissel. Binnen een half uur was de klus geklaard, zie foto.

Het Black Canyon NP is een diepe kloof van ca. 650 tot 700 meter diep waarin de Gunnison Rivier loopt. De Canyon is smal en dank zijn naam aan de donkere rotswanden. Het zonlicht kan slechts enkele uren per dag de kloof binnendringen. De rivier is slechts op enkele plaatsen te zien, Bijzonder is dat het water van de rivier wordt afgetapt door een tunnel. De tunnel van ca. 7,5 km lang is begin 1900 met mankracht gemaakt. De tunnel komt uit in een kanalenstelsel om het achterland van water te voorzien.

Niet ver van het Black Canyon NP, richting het zuiden, werden we overvallen door de prachtige herfstkeuren. Nu eind september zijn de herfstkleuren van de loofbomen op zijn mooist. De kleuren steken af tegen de verschillende kleuren van de bergen en rotsenwanden. In deze prachtige omgeving ontdekten we een kleine camping aan een meertje voor slechts 6 plaatsen. We zijn er drie nachten gebleven om van de omgeving te genieten. Op de tweede dag in de ochtend, op slechts 50 meter afstand langs het meertje, passeerde een mannetjes Moose onze stek, zie foto.

De volgenden stopt is Mesa Verde NP in Colorado, niet ver van het vierstatenpunt Colorado, Utah, Arizona en New Mexico.

• 24 September 2012 - 22:20

Jan En Marja:

Ha Henk en Ellen!

Leuk en fijn om weer iets te (horen) lezen van jullie!!
    Wat een indrukken zeg...en wat een kilometers hebben jullie gemaakt!! ....Mooie fotoos!!

Verder alles okay met jullie..oa voet van Ellen??

Dikke knuffel van ons.
    Jan&Marja

• 25 September 2012 - 10:18

Aad En Jannette:

jeetje wat wil ik graag met jullie meereizen zeg.
    met een beetje geluk kunnen we eind volgend jaar een anwb reis in canada meemaken maar aad is er nog niet helemaal mee eens daar ik zelf moet rijden en hij kaartlezen. vooral dat laatste is voor mij een dikke vraagteken. hoop toch dat het gaat lukken want alleen ergens op mijn gat in de zon vind ik heeeeeeeeelemaaaaaaaaaaaal niets.
    luitjes, nog heel veel mooie momenten op jullie reis en laat ons lekker meegenieten
    warme groet aad en jannette

• 25 September 2012 - 14:15

Jan Van Der Linden:

Hoi Henk en ellen,

wat een schitterende tocht maken jullie.Leuk verteld ook en vol avontuur. Geniet nog maar even,

groet,

Jan en Joke

• 27 September 2012 - 08:29

Riet En Maup:

Mooi zeg die natuur. Door de foto's snapte ik ook wat je bedoelde met banden wisselen. Ik dacht eerst dat je een set banden bij je had.
    Goed dat Ellen 'alleen' maar stijf was van die wandeling. Het beste maar weer en houd ons op de hoogte.
    Riet was naar de trouwerij van Edwin en Sietske wezen kijken, vond ze leuk. Zelf zat ik toen in Zwolle bij de regionale bouwkampioenschappen.

• 28 September 2012 - 15:20

Petra En Sander Zwier:

Leuk jullie reisverslag te lezen! Wij waren jullie achternaam even kwijt en zodoende konden we jullie op waarbenjijnu niet vinden. Maar nu weten we het weer ;-).
    Wij zijn nu in Idaho falls en rijden naar het zuiden naar Bryce en Zion park, of we dan ook het vierstatenpunt meepakken en dus stukje oostwaarts gaan, weten we nog niet.
    We volgen jullie verdere verslagen, veel reisplezier

Petra en Sander met flaircamper ;-)

• 03 Oktober 2012 - 08:09

Hans En Henny:

Hoi Henk en Ellen

Wat een prachtige foto's van jullie reis,en erg leuk om jullie weer te volgen.
    Heel veel plezier samen ,geniet er van.

Groetjes Hans en Henny

• 03 Oktober 2012 - 12:55

Ben En Til:

Hallo henk en Ellen

zo te horen en te lezen gaat het goed met jullie al veel mooi's gezien en nog veel mooi's te bekijken
    ik ben met de laatste weken bezig 18 okt geef ik een afscheid receptie de kaart stuur ik naar jullie adres
    dus als je tijd en zin heb dan kun je nog langs komen
    en anders nog veel plezier met deze geweldige reis zo te lezen en aan de fotos te zien'

Groeten Ben en Til