Je ontmoet overal Nederlanders - Reisverslag uit Jackson, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Je ontmoet overal Nederlanders - Reisverslag uit Jackson, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Je ontmoet overal Nederlanders

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

11 September 2012 | Verenigde Staten, Jackson

In het Mount Revelstoke National Park op ca. 2000 meter hoogte, ontmoeten wij een NL echtpaar die op bezoek waren bij hun dochter in Revelstoke. Uit het gesprek bleek dat hun dochter reisde met een NL camper. Wij informeerde direct, als reactie, is dat een Flair-camper. Zij reageerde erg verbaasd, "Hoe weten jullie dat?"

Op 5 mei jl. bij het ophalen van onze camper in de haven van Baltimore waren er vier campers, 2 NL, 1 Zwitser en een Duitse camper. De tweede NL camper was van Petra en Sander met een speciale aangepaste camper voor Petra’s handicap van het merk Flair. Vier maanden later, ca. 7000 km verder aan de west kant van Canada, elkaar weer te ontmoeten is toch verrassend. Na een paar uur met elkaar gezellig gesproken te hebben, over het verloop van de reis en de route tot nu toe, namen we afscheid van elkaar.

Op onze route is de camper door het model, kleurstelling en NL kenteken een opvallende verschijning. Vooral in de Nationale Parken worden wij vrijwel dagelijks aangesproken door Nederlanders. Ook heel veel Canadezen en Amerikanen willen graag weten waar wij vandaan komen. In de meeste gevallen leuke reacties, hoe kan dat, wat een mooie camper nog niet eerder gezien. Veel vragen hoe wij hier zijn gekomen en zo voorts. Ook typisch Nederlandse vragen over de kosten en dergelijke. Maar ons stoort het niet, wij zijn er :-)

De route naar de grens met Amerika ging door een meren gebied. Enkele malen hield de weg op en moesten we met de ferry naar de overkant van het meer. De dorpjes gelegen langs de meren hebben veelal een dorpspark met een strandje aan het meer. Deze plaatselijke recreatievoorziening bezochten wij regelmatig om te overnachten. Op de strandjes hebben we lekker kunnen relaxen en we hebben daar verschillende malen kunnen zwemmen.

De grensovergang verliep voorspoedig, binnen een halfuur reden we Amerika in. De meeste tijd was nodig om van de douane toestemming te krijgen voor een verblijf van 8 maanden. Standaard is dat 3 maanden, onze Visa hebben hun werk gedaan.

Glacier National Park is op onze route het eerste te bezoeken park in Amerika. Met recht een fantastisch park met zijn bergtoppen bedekt met sneeuw. De aangelegde weg door het park, tegen de rotsige bergwanden is al een kunstwerk op zich. Bij het visite centrum op de bergpas hebben we enkele diersoorten gespot, waaronder de Big Horns Sheep, zie bijlage foto’s. Net buiten het park hebben wij een overnachtingsplaats gevonden in een prairieachtige omgeving.

De volgende dag reden we door een Blackfeet indianenreservaat. We passeerden enkele eenvoudige Indiaanse nederzettingen. Het landschap is glooiend, goudkleurig met enkele bomen en struiken, erg droog. Opvallend veel paardenfokkers en veel loslopende paarden op de weg. Ook enkel malen moeten afremmen voor overstekende herten.

Inmiddels verblijven wij al ruim een week in het Yellowstone National Park. Het park bestaat sinds 1870 en is het eerste beschermde natuurgebied in de wereld wat in wetgeving is vastgelegd. Uiteraard de Amerikaanse wetgeving. Moeilijk in woorden weer te geven hoe overweldigend de natuur in dit park is. Het samengaan van het landschap en de aanwezige dieren maakt veel indruk. Ook de vele Falls, rivieren, meren en geisers maakt het park een compleet geheel. De dieren zijn hier de baas, dat hebben wij zelf ondervonden. Wij stonden geparkeerd langs een onverharde weg toen wij plotseling geheel werden ingesloten door een grote groep bizons. Deze grote beesten met een enorme ruige kop met horens roken verschillende malen aan onze camper. Na verloop van tijd vertrokken ze en wij konden weer rustig ademhalen, geen schade aan de camper.

Door de ligging van het Yellowstone park, hoog en ingesloten tussen de bergen, duurt de winter net zolang als de zomer. Nu, begin september merken wij dit goed aan de temperatuurverschillen tussen dag en nacht. Overdag warm, rond de 30 graden, 's nachts 3 tot 5 graden onder nul. In het Yellowstone park begint de winter al in oktober.

We hebben een hele dag doorgebracht in het Geiserpark, Old Faithful. De Old Faithful Geyser is de bekendste geiser. Deze geiser ligt centraal tegenover het Visitor Centrum. De interruptie is om de 45 minuten (+/- 10 min.) en duurt ca. 2 minuten. De spuithoogte, heet water met stoom is volgens zeggen ca. 50 meter hoog. De tijden van interruptie worden in het Visitecentrum aangegeven. De toeschouwers, honderden mensen, verzamelen zich rondom de Old Faithful Geyser.

In het park liggen meerder geiserbassins met prachtige kleuren. De geluiden uit de stoomgeisers die vanuit het binnenste van de aarde, borrelden en grommen maken het geheel indrukwekkend. Het landschap er omheen, vooral vroeg in de ochtend, de stoom uit de geisers en de ochtenddauw geeft een spookachtig beeld.

In het Grand Teton NP, gelegen onder Yellowstone NP, hebben wij zonet een Moose gespot, vergelijkbaar met elanden in Noorwegen. We hebben van dichtbij een foto kunnen maken, zie bijlage foto’s. Wij staan nu bij de McDonald’s in Jackson om wat te eten en om dit verslag te plaatsen op onze Website, waarbenjij.nu.

• 11 September 2012 - 18:32

Trees En Louis:

Hoi Ellen en Henk

Een heel verslag van jullie reis zo fijn dat jullie het zo naar je zin hebben .Hoe is het weer bij jullie.
    hier gaan wij de herfst te gemoet.
    Weer wordt nu minder .Maar wij hebben een vakantie Turkye nog te goed .Eind deze maand vertrekken wij.Met Sanne gaat het nu ook weer beter .

Nou verder een goede reis en geniet er van .

Groetjes Trees en Louis

• 11 September 2012 - 20:14

Frits En Thea:

Hoi Henk en Ellen,

Bedankt voor jullie mooie verslag.
    Wat een fantastische reis en leuke foto's.
    De eland staat er prachtig op, zo zie je ze niet vaak.
    Maar wat zullen jullie 'm geknepen hebben met die bizons om de camper heen.
    Leuk dat jullie zoveel aanspraak hebben, en dan de camper als " middel".
    Hier gaat alles gewoon zijn gangetje: Frits ziet je auto gewoon op de oprit staan.
    Dat houd-ie in de gaten als hij gaat golfen.

Groetjes en tot horens, van Frits en Thea

• 11 September 2012 - 22:15

Klaas En Anneke:

Hallo globetrotters ! Fijn dat jullie zo'n mooie reis hebben,geniet ervan ! wij gaan over twee en een halve week weer 'even 'naar Mexico naar Judith. Waren in eerste instantie van plan om zelf op vakantie te gaan want dat is er dit jaar nog niet van gekomen doordat ze veel bij ons geweest zijn maar hebben toch meer behoefte om hen weer te zien. :-). Goeie reis verder en heel veel plezier ! Groeten uit Doetinchem

• 12 September 2012 - 12:58

Cock Barendse:

Hoi Henk en Ellen zo te zien hebben jullie het erg naar je zin, jullie zien veel
    mooie foto's een leuke belevenis met die bizons. Hier gaat ook alles goed.
    Gr Aad en Cock

• 13 September 2012 - 19:56

Toos Koens:

Hoi Ellen en Henk,
    Bedankt voor jullie leuke reisverslag. Geweldig, wat jullie allemaal meemaken, maar soms ook wel eng, met die bizons! En wat toevallig, die ontmoeting met die Nederlanders!
    Geniet van de reis, en tot het volgende bericht!
    Groetjes, Toos Koens

• 18 September 2012 - 12:24

Jan En Truus:

Hallo Henk en Ellen
    Wat fijn om jullie fantastische verhalen te lezen. Voor ons heel herkenbaar. We beleven onze reis opnieuw door jullie. En wat is de wereld klein. Ook wij kennen Petra en Sander persoonlijk en volgen hun grote avonturen.
    Geniet lekker verder en wij genieten met jullie mee!
    Groetjes jan en Truus uit Limburg.

• 04 November 2012 - 15:57

Peter En Mieke Van Beurden:

Hallo Henk en Ellen leuk jullie verhalen te lezen en de prachtige foto,s je kan zien dat jullie genieten wij hopen dat jullie nog een fijne reis hebben geniet er van wij volgen het wel via jullie reis verslagen vr gr peter en mieke