Break in Arizona - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Break in Arizona - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Break in Arizona

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

30 November 2012 | Verenigde Staten, Phoenix

We kunnen ons voorstellen dat het lezen van al onze reisverslagen erg vermoeiend is. Alle verslagen gaan over het zelfde onderwerp, reizen en nog eens reizen. We hebben besloten een break te nemen. En wij kunnen dan de feestdagen thuis doorbrengen met de familie. Ook kunnen wij dan bij twee belangrijke gebeurtenissen aanwezig zijn. Onze oudste dochter Nadine is half december uitgerekend van haar tweede kind. Wendy en Martijn gaan nog voor de Kerstdagen verhuizen naar een andere woning. We vliegen 3 december vanuit Phoenix (Arizona) naar NL. 21 januari 2013 weer terug naar Phoenix om onze reis te vervolgen. Jens onze kleinzoon komt ons ophalen van Schiphol :-)

San Diego is een havenstad dicht bij de grens met Mexico. De wat oudere woningen en gebouwen hebben een Spaanse (Mexicaanse) bouwstijl. Amerika heeft hier haar grootste marinehaven aan de westkust. Een grootdeel van de haven, vele kilometers kades, gebouwen en kranen, is marine terrein. Onder de honderden marineschepen bevinden zich ook enkele vliegdekschepen. Aan de bezoekerskade is een vliegdekschip opengesteld voor het publiek. Op de kade is goed te zien de enorme afmetingen van een USA vliegdekschip.

Onderweg naar San Diego werden wij aangesproken door een Amerikaan, Bob. Bob informeerde naar onze reis en wilde het een en ander weten van onze Europese camper. Hij vertelde ons dat hij aan de kust woonde net boven San Diego. En hij was onderweg naar Palm Spring om zijn vader van 90 jaar te bezoeken. Over twee dagen zou hij weer thuis zijn. Hij nodigde ons uit om bij hem langs te komen en wij konden eventueel overnachten op zijn parkeerplaats bij zijn woning. In San Diego hoorde wij dat Bob op een van de mooiste locaties woonde. Toch maar een kijkje nemen. Jawel, Bob en zijn vriendin Kim, woonde in een studio direct aan zee op een hoge duin met een prachtig uitzicht op zee. Een geweldige overnachtingsplaats met geruis van de zee op de achtergrond. De volgende morgen verzorgde Bob de koffie. Ook mochten wij gebruik maken van zijn buitendouche met uitzicht over zee. Het was een bijzondere ervaring.

Een lokaal Visitor Center adviseerde ons het Salton Sea richting Phoenix te bezoeken. Het Salton Sea is een groot zoutmeer midden in de woestijn (desert) ca. 300 km landinwaarts. In het voor -en najaar wordt het meer drukbezocht doortrekvogels. Tevens is het een broedgebied voor zeevogels. Wij hebben een wandeling gemaakt langst het meer. Op een uitkijkpunt spotten wij, witte -en grijze reigers, witte ganzen, witte pelikanen, verschillende soorten zeemeeuwen en steltlopers. Een vreemde waarneming om zeevogels te zien midden in de desert.

In de dessert aan de oostkant van het zoutmeer bezochten we een verlaten stad met de naam Slab City. De huidige bevolking bestaat uit hippies, mensen met weinig of geen geld en mensen uit het noorden om te overwinteren. Een allegaartje om te zien, oude en beschilderde campers, caravans, tenten en de vele vreemde bouwwerken. Maar ook de meest luxe en grote campers en trailers van de overwinteraars. Het klimaat is hier de hele winter goed om buiten te kunnen leven. Om deze grote verzameling, meer dan 1000 optrekjes te bewonderen hebben wij met hen enkel dagen geoefend om in deze dessert te overwinteren.

In de omgeving van Phoenix en Tucson wordt veel katoen verbouwd. Het landschap heeft een witte gloed, door schittering van de zon op de katoenvelden. Langs de binnenwegen staan grote balen samengeperst katoen te wachten op transport. Het oogsten en het samenpersen van het katoen hebben wij langs de weg in bedrijf gezien, zie bijlage foto.

Tucson is een plaats gelegen in een vallei niet ver van de grens met Mexico. Het omliggende landschap is een woestijn vol cactussen, vetplanten en palmbomen. Ten zuiden van Tucson staat een pelgrimskerk, San Xavier Mission een bedevaartsplaats. De kerk is gebouwd in een Spaanse bouwstijl. Uiteraard hebben zij daar ook een National Park waar je cactussen in alle soorten en maten kan bekijken. In het Visitor center waarschuwde men ons voor de dieren in de dessert. In deze omgeving leven bijvoorbeeld schorpioenen en verschillende soorten slangen. Kangoeroemuizen en hagendissen hebben we bij onze wandelingen meerderenmalen gezien. Maar deze zijn ongevaarlijk :-)

Op Thanksgivings Day een Nationale feestdag in de USA bezochten wij het oude centrum van Scottsdale bij Phoenix. Scottsdale, down-town is ingericht in een Country-Westernstijl. Gezelligdruk met veel activiteiten op straat en geheel in kerstsfeer. Met de Scottsdale-trolley een rondrit gemaakt langs de bezienswaardigheden in het oude stadsdeel. Eind van de dag bracht Tom-Tom ons naar een stadspark op slecht 1 km van het centrum. De volgende morgen kwam een vrouw naar ons toe en vroeg ons of wij appeltaart wilde hebben!. Zij vertelde dat zij en haar familie, gisteravond op Thanksgivings Day, op de wereldbol hadden gekeken waar wij vandaan kwamen. Zij vond dat erg leuk, NL mensen bij haar in de straat en zij had nog genoeg appeltaart over.

Het laatste nieuws is dat wij een stallingsplaats hebben gevonden voor onze camper in Phoenix. Kim, vriendin van Bob uit San Diego, heeft een broer wonen in Phoenix waar wij de camper mogen parkeren. Zij heeft voor ons bemiddeld. Een plaats, goed afgeschermd op privéterrein. Wij hebben er een goed gevoel bij om de camper daar voor 7 weken achter te laten.