In Florida is elke dag anders - Reisverslag uit Punta Gorda, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu In Florida is elke dag anders - Reisverslag uit Punta Gorda, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

In Florida is elke dag anders

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

24 Maart 2013 | Verenigde Staten, Punta Gorda

Na ons verblijf op een luxe RV Park in Williston trekken wij verder, zuidelijk Florida in. Een beetje spanning mag wel na een week relaxen. We waren amper onderweg of we belanden midden in een veldslag. Een oorlog rond 1890 tussen het Noorden en het Zuiden. Volop kruiddampen van de kanonnen en geweren van de soldaten. De soldaten marcheerden in slagorde op elkaar in voor een schijngevecht. Onder aanvoering van bevelhebbers te paard met trompet en de nodige vlagenvertoon. Aan beide zijde van het gevechtsterrein was een tentenkamp ingericht, compleet met een veldkeuken en een veldhospitaal. In het veldhospitaal lag genoeg materiaal om benen en armen te amputeren. Tijdens de gevechtspauze werd volop countrymuziek gespeeld en de kruitdampen veranderden in een BBQ lucht. Deze historische veldslag, noemen ze hier een festival, wat twee dagen duurt. Gelukkig hebben de Noordelingen gewonnen, anders had men de geschiedenis van de VS moeten herschrijven. Gezellig familiefeest, geheel in klederdracht uit die tijd, leuk om gezien te hebben.

Bij het verlaten van het festivalterrein raakte we in gesprek met een Zwitsers echtpaar. Zij zijn 20 jaar geleden uit Zwitserland geëmigreerd naar Florida. Regelmatig bezoeken ze nog Europa en zijn verschillende malen in NL geweest. Verder vertelden ze dat op 20 minuten rijden NL mensen wonen en er een NL restaurant was met de naam Van der Valk. Zij moesten toch die richting op en wij ook. Aangekomen bij het restaurant Van der Valk, met het zelfde logo als in Nederland. Op het terras hebben we met hen gezellig een drankje en een hapje genuttigd. De NL manager en tevens kok van het restaurant kwam een praatje met ons maken. Om het restaurant heen lag een golfbaan, mooi ingepast in het landschap. Luxe woningen met zwembad, veelal van NL mensen, staan midden op de golfbaan. De afslagen en de holes liggen op verschillende plaatsen tussen de woningen. De kans dat je een golfballetje op je terras en in je soep krijgt is niet uitgesloten.

Eind van de middag parkeerde wij de camper bij een haventje aan een meer. We stonden te kijken bij een boothelling waar een echtpaar een Airboat uit het water op hun aanhangwagen wilde laden. Wij wilde een foto maken waarbij de man aanbood een rondje met ons te willen varen. We dachten waarom niet, we hebben vandaag al een veldslag overleeft, dit kan er ook nog wel bij. Een geweldig apparaat maakt wel veel lawaai, en gaat dan ook als een speer vooruit. De zon was al laag en het moerasland kleurde rood. Een geweldige ervaring om tussen en over waterplanten heen te varen. De Airboat, aangedreven door een propeller met een V8 Chevrolet motor, is zo krachtig dat hij over land nog kan voortbewegen. De piloot noemde dit met een grijns, walking, wandelen over land.

In Clearwater langs de kust hebben wij een Marine Aquarium bezocht. Een Aquarium waar zieke en gewonde zeedieren worden opgevangen. Veelal voor herstel om later weer terug gezet te worden in de natuur. Ook staat het Aquarium bekend om de prachtige documentaire die hier is gemaakt van een Dolfijn. Deze documentaire waarbij de Dolfijn, met de naam Winter van een kunststaartvin wordt voorzien. Deze prachtige film gaat de hele wereld over en is afgelopen jaar op de NL televisie te zien geweest. Leuk is om te zien dat zelfs grote zeeschildpadden van 1,30 meter, gedresseerd zijn. De trainer laat de zeeschildpadden op aanwijzing een rondje zwemmen en klimt vervolgens op een zwemplateau om zijn beloning, eten van dichtbij in ontvangst te nemen.

De stranden langs de westkust van Florida staan bekend als de mooiste stranden van de VS. De stranden met witzand, palmbomen en groen/blauwe zeewater doet ons denken aan een Bounty eiland ergen midden in de stille Zuidzee. We hebben het strand meermalen bezocht in de omgeving van Clearwater en Sarasota. Alle activiteiten die maar denkbaar zijn op stand of op zee zijn hier wel te zien. Heerlijk is om wandelingen langs de waterlijn op het strand te maken. Om weken achtereen, alle dagen op het strand te vertoeven is aan ons niet besteed. Na een paar dagen hebben wij al dat zand, zeewater en zonnebrandolie wel gezien. Langs het strand en boulevards staan prachtige hotels en woningen met mooie aangelegde tuinen. Schitterende huizen van Amerikanen, wie het breed heeft, laat dat dan ook zien.

Meer zuidelijk landinwaarts bevindt zich een van de oudste State Parks van Florida, Myakka River Park. Een prachtig natuurpark met veel wildlife, vooral de vogelliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. De vele vogelsoorten waaronder de Bald Eagle (Arend) zijn hier volop te zien. In de vele meertje, moerassen en riviertjes wemelt het van de Alligators. De waarschuwingsborden in het park geven aan dat slangen hier vrij veel voorkomen, waaronder de ratelslang. De palmboombossen zien er heel andere uit dan bossen die wij in Europa gewend zijn.

Inmiddels verblijven wij al enkele dagen op een camping in de omgeving van Punta Gorda net boven N. Fort Meyers. Ook de temperatuur is hier al aardig hoog, rond de 30 graden. Wij maken meermalen per dag gebruik van het zwembad voor wat afkoeling. Ook hier kan het regenen, kort maar dan hevig. Volgens internet is het in NL nog geen voorjaar….. Veel meer (over het weer) willen wij er niet overzeggen.

Half volgende week gaan we echt de Everglades NP en de Key West bezoeken.

• 24 Maart 2013 - 23:57

Marco:

Hey, die multivlaai parasol zie je ook overal. Hebben jullie nog appelmoes met een kers gegeten? Heel veel plezier nog!

• 25 Maart 2013 - 08:30

Jan:

Hoi Henk en Ellen,

Vanuit een ijskoud Nederland even een groet van ons aan jullie in het prachtige Amerika. Met veel plezier lezen we jullie verslagen. Blijf er van genieten, groet,

Joke en Jan

• 25 Maart 2013 - 20:52

Kees En Hannie Brouwer:

We hebben jullie verslag weer gelezen, het is weer veel wat jullie beleefd hebben. Goede reis verder en doe voorzichtig, kijk uit voor de slangen (behalve tuinslangen)

Groet vanuit een koud en guur Nederland
    Kees en Hannie

• 27 Maart 2013 - 19:46

Majorie En Herman Poot:

Hallo Henk en Ellen,
    Wij zullen het maar niet over het weer hebben. Ook wij hebben jullie verslag weer gelezen.
    Wat maken jullie een hoop mee, erg leuk, voorzichtig met de alligators en slangen. Wij kijken weer uit
    naar een volgend verslag van jullie. Geniet er maar van en veel plezier nog.
    Herman en Majorie

• 28 Maart 2013 - 19:44

Treeshoup:

Hoi El en Henk ,
    Prachtig verhaa,l zo maak je nog wat mee. leuke foto s. ik stuur je een aparte mail.
    Dikke kus Trees

• 29 Maart 2013 - 14:00

Riet En Maup:

Dag ellen en Henk,
    Mooi wit strand en Ellen, als je zo onder die parasol blijf zitten blijf je zelf ook wit.
    Leuk dat jullie van die Amerikaan z'n airboat mocht genieten. Hoort helemaal bij dat land zeker.
    Groet en weer veel plezier daar.

• 30 Maart 2013 - 09:27

Jan En Truus:

Hallo Hen en Ellen
    Wat een prachtige belevenissen. En wat een heerlijke temperaturen. Om jaloers van te worden.
    Ook nu weer genieten we met jullie mee.
    Heel veel plezier.
    Paasgroeten van Jan en Truus uit Limburg

• 05 April 2013 - 20:36

Vonie En Jan Van Rijn:

wat leuk om van jullie te horen en daarna gelezen wat jullie allemaal beleven. Geweldig hoor. Leuk dat je mijn broer ontmoet hebt. Hij komt eerdaags naar Nederland dus zullen we het van hem wel horen hoe of wat dat hij jullie ontmoet heeft.
    Voor nu de hartelijke groeten en een prettige voortzetting van jullie reis. Vonie en Jan