Op weg naar Florida - Reisverslag uit Williston, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Op weg naar Florida - Reisverslag uit Williston, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Op weg naar Florida

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

09 Maart 2013 | Verenigde Staten, Williston

New Orleans ligt langs de Mississippi River in de Staat Alabama. Fransen immigranten hebben deze stad in 1918 gesticht. Niet enkel de namen van de straten en pleinen zijn in het Frans, maar ook de woningen en gebouwen hebben een Franse bouwstijl. Een Franse kathedraal mag dan niet ontbreken. Het oude stadscentrum ligt langs de rivier en is erg sfeervol. Er rijden veel paardenkoetjes, fietstaxi’s en trams rond voor de toeristen. Een vanouds bekend café is Du Monde, waar alle dagen life jazzmuziek te horen is. Langs de gezellige boulevard is een Mississippi rivierboot afgemeerd. Achterop een groot rood schoepenrad voor de aandrijving en het sfeerbeeld is compleet.

De Mississippi River is een breed en grotendeels bevaarbare rivier naar het achterland. De rivier is de langste van de VS. Opvallend is dat grote zeeschepen ver landinwaarts varen naar hun laad en losplaatsen. Duwvaart met 5 breed en 6 bakken lang is hier heel normaal, zeker 2 maal zo groot als op de Rijn naar Duitsland. Ca. 30 km voor New Orleans, landinwaarts zijn wij met de Ferry de Mississippi River overgestoken. De op- en afrit van de Ferry is aan de zijkant van de boot. Op de boot moesten wij een rondje om de stuurhut rijden en ons opstellen. De dijken langs de rivier zijn meermalen opgehoogd. Je ziet dat volop gewerkt wordt aan dijkverhogingsprojecten en overloopgebieden. Op deze manier hopen de inwoners gespaard te blijven van een volgende overstroming.

Langs de kust van Alabama zijn we Florida binnen gereden. Onderweg hebben we in een park een wandeling gemaakt. Halverwege werden wij gewaarschuwd, middels borden voor de aanwezigheid van alligators. Medewandelaars wezen ons aan waar de krokodillen zich bevonden. Een volwassen krokodil, ruim 3 meter, met 6 jongen lag heerlijk in de zon te luieren. Zo te zien geen trek in een stel toeristen uit NL :-). Opvalt is de kleur van de dieren in hun leefomgeving en hun weerspiegeling in het water.

Verderop reden wij door een spierwit smal duingebied met aan beide zijden de zee. Een bord langs de weg vermeld dat wij ons in een Nationaal Park bevonden. Het Gulf Island NP is een lang gerekt park en wordt aan de twee uiteinden ontsloten door langen bruggen naar het vasteland. Zeeschildpadden leggen hun eieren op het strand en worden hier beschermd. Op het strand spotten wij een aantal strakke zeevogels, Black Skimmer met een lange rood/zwarte snavels. In zee zien wij regelmatig dolfijnen. Hun rugvin is dan duidelijk te zien. Meestal zijn het kleine groepjes van 2 tot 6 dolfijnen. Zeevogels en Pelikanen vliegen laag boven het water, net ervoor of erachter. De dolfijnen jagen de vis op in ondiep water om ze daarna op te eten.

Op een camping net voorbij Pensacola werden wij aangesproken door een Nederlands echtpaar, dat erg verbaasd was om ons hier aan te treffen in een NL camper. Ze wonen al meer dan 15 jaar in de VS en trekken al heel wat jaren door het land met een grote Amerikaanse Camper. Voor hun was het de eerste keer om zo NL mensen te treffen. Zij attendeerde ons op een verblijfsmogelijkheid op een luxe RV park in Williston, Florida. Een aanbieding (introductieprijs) om kennis te maken met een luxe RV Park op onze route konden we niet voorbij laten gaan. Een verblijf van een week op een en de zelfde plaats leek ons geen slecht idee. Inmiddels verblijven wij al enkele dagen op deze camping. Geweldig, echt een luxe voor de Snow-Birds, Canadezen en mensen uit het noorden van de VS om de winter in Florida door te brengen. Een zwembad, tennisbanen, golfbaan, fitnessruimte, restaurant, clubhuis, bibliotheek, laundromat en luxe ingerichte sanitaire voorzieningen. Terrein zelf ziet er prachtig verzorgd uit en er worden verschillende activiteiten georganiseerd. De kans dat je omver wordt gereden door een golfkar is hier groter dan door een auto. Wij voelen ons hier net gepensioneerde Snow-Birds uit Nederland.

Volgende week gaan we meer zuidelijk in Florida, richting Tampa aan de westkust, Everglades NP en de Key West. Daarover meer in het volgende reisverslag.

• 09 Maart 2013 - 10:47

Kees En Hannie Brouwer:

Ha die Henk en Ellen,

Wat leuk om elke keer jullie reisverslag te lezen zeg. Jullie maken heel wat mee en jullie zien echt veel mooie dingen. Volgens ons is het nu al een onvergetelijke reis. Het ga jullie goed, geniet er van en goede verdere reis.

Hartelijke groet
    Kees en Hannie

• 09 Maart 2013 - 13:39

Frits En Thea:

Wat een geweldig verhaal.
    Voor ons leuk om jullie reis zo te kunnen volgen.
    De foto's vertellen ook veel.
    Wij hebben zojuist ook een bus aangeschaft.
    Een Adria Twin. Hopelijk gaan we er ook veel plezier aan beleven.
    We wensen jullie nog veel mooie reiservaringen in Amerika.
    Geniet maar lekker van het mooie weer.
    Als jullie terug zijn hebben we nog veel te bespreken!

Groetjes van Frits en Thea

• 10 Maart 2013 - 15:52

Ben En Til:

Hallo Henk en Ellen

Leuk die reis verslagen te lezen en dat jullie een hoop zien en meemaken
    geniet er nog van zeker wat de temperaturen betreft want in Nedreland krijgen we nog
    een winterdipje van temperaturen van dik onder nul van -3 tot -6 een aantal dagen.

Groet Ben en Til

• 13 Maart 2013 - 22:42

Ruud, Linda En Kids:

Ha Henk en Ellen,

Dat ziet er weer jaloersmakend mooi uit! Wat een geweldig deel van de reis is ook dit weer. Zo te zien genieten jullie van mooi weer terwijl wij hier in nederland nog steeds in de sneeuw zitten. Genieten jullie van alles wat jullie zien?

Hier gaat alles goed. De kids groeien als kool en we zijn al helemaal gewend in ons nieuwe huis.

Veel liefs van ons allemaal!
    XX
    Linda

• 14 Maart 2013 - 15:35

Maup:

Dag Ellen en Henk,
    Leuk weer wat van jullie te lezen. Kun je niet wat van dat witte zand meenemen, zijn genoeg mensen die dat in een klein zakje kopen. Misschien een handeltje starten?
    Heb je een giga telelens bij je of is een van jullie zo dicht bij die kaaiman geweest.
    Het beste weer.
    Groet en voorspoedige voortzetting van jullie reis.
    Maup en Riet