Op weg door Marokko - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Op weg door Marokko - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Op weg door Marokko

Door: Henk en Ellen

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

26 Maart 2014 | Marokko, Tafraout

Vanaf Tanger zijn we via de tolweg, langs de kust, meer zuidelijk naar Rabat gereden. Even voor Rabat bij het kustplaatsje Moutay zijn we op een camping beland. Op hetzelfde moment arriveerde een groep NL campers (20 stuks) van de NKC. Handig voor ons om wat informatie uit te wisselen. De camping zelf was heel eenvoudig, frans sanitair je weet wel, pijn in je knieën en kuiten. De belangrijkste voorzieningen waren aanwezig, goed voor twee overnachtingen. En om aan het land en de omgeving te wennen.

De lokale bevolking, men zegt vooral in deze omgeving, was nog al opdringerig. Voortdurend werden we aangesproken om geld, eten, drinken, kleding en alles wat voor hen maar bruikbaar is. En er wordt van alles te koop aangeboden; fruit en aardappelen en groenten. Ellen had hiermee aanvankelijk moeite. Vooral de armoede, het bedelen komt enigzins over als een cultuurschok. Alle vrouwen lopen gesluierd, meestal in het zwart. Niet getrouwde vrouwen dragen nog gekleurde sluiers. De mannen dragen veelal lange gewaden. Vrouwen zie je meestal op het land werken, de schapen en geiten hoeden. De mannen drinken thee in het theehuis en gaan drie maal daags naar de moskee. Nogal een beste taak verdeling. Ten slotte zijn we buiten Europa en is Marokko een land in Noord-Afrika. Langs de wegen, huizen en bij de camping zie je overal afval liggen. Vooral valt op het weggewaaid plastic wat blijft hangen in de struiken en bomen. Net buiten de dorpen wonen veel mensen in lemen hutjes of optrekjes van golfplaten en plastic.

Meer richting Casablanca langs de kust hebben we nog een aantal campings aangedaan om te overnachten. De voertaal is Arabisch en Frans. Soms een beetje gebrekkig Engels. Het weer was inmiddels verbeterd, zon en rond de 25 graden. De wind uit zee was best wel krachtig. Dus geen strandweer - wel om gezandstraald te worden. Vanaf de kust zijn we via de binnenwegen naar de hoofdstad Marrakech gereden. Onderweg maak je van alles mee. Alles wat maar kan bewegen, rijden, lopen of kan oversteken is op de weg aanwezig. Ezels met of zonder bereider of met kar. Kuddes schapen, koeien en geiten en afgeladen bestelwagens, vrachtwagens brommers, fietsers en driewielers. Alles gaat kriskras over de weg en het haalt elkaar nog in ook. De politie controleert overal op snelheid en heft bijna op alle wegen controleposten ingericht.

Bij het binnenrijden van Marrakech zie je op de achtergrond het Hoge Atlasgebergte liggen. De Tom-Tom bracht ons naar een camperplaats, zeg maar een parkeerplaats bij een Hotel midden in het centrum. Naast het Hotel lag een park met de bekende Moskee Koutoubia met een minaret van ruim 70 m hoog. Op nog geen vijf minuten lopen van het grote plein “Place Jemaa el Fna”. Een gezellig druk plein waarvan alles is te zien. Muziek, dans, acrobaten en slangenbezweerders. Rond het plein zijn de vele terrasjes, cafés en restaurantjes. Ook is hier de dagelijkse markt en de ingang van de souks. De Souks is een doolhof van smalle straatjes en doorganggentjes tussen de vele winkeltjes en stalletjes. Je kan hier gemakkelijk verdwalen. Door de vele kleuren van de koopwaar, kleding, doeken en tapijten ed. heeft dit alles iets magisch. Vanaf de camper konden we alles lopend bezoeken en hebben er redelijk rustig kunnen slapen. Marrakech was zeker het bezoeken waard.

Wat later op de dag zijn we Marrakech uitgereden richting het Hoge Atlasgebergte. De weg, eerst 2 maal 2 rijbanen eindigde in een smalle bergweg. Na een uur rijden was de weg zo smal dat je elkaar nauwelijks kon passeren. Bij het passeren van vrachtauto’s moet je tijdig stoppen waar dat kan. Soms moet een van de twee achteruitrijden, langs de afgrond, om passeren mogelijk te maken. Het wegdek was erg slecht, vol gaten of ging over in half verharding. Door het hoge stijgings –en dalingspercentage en de vele wegwerkzaamheden konden we voor donker geen camperplaats of camping meer bereiken. Bij het bergplaatsje Ijoukak mochten we op een parkeerplaatsje bij een benzine pomp overnachten. Net buiten het dorpje ligt het ruïnecomplex van de beroemde moskee van Tom Mal. Voor de geschiedenis Marokko was Tom Mal uit ca. 1150 erg belangrijk. We hebben met een gids, uitleg in gebrekkig engels, het complex mogen bezoeken. Over de bergpas Tizi n Test op 2092 m zijn we richting Taroudannt gereden. Het uitzicht op de bergpas was prachtig. Op de bergen er omheen, boven de 3500 m, zag je nog sneeuw liggen. Taroudannt is een prachtig vestingstadje. Men noemt het ook wel klein Marrakech. De stad is vrijwel geheel door een 8 km lange en 6-8 m hoge lemen muur omgeven. Met ander NL mensen hebben we gezellig op een terrasje in het oude centrum (medina) een drankje genuttigd.
De volgende morgen zijn we naar Agadir gereden. Een moderne stad langs de kust met veel toerisme. Vooral de luxe hotels met zwembaden langs de kust worden door de Europeanen bezocht. In de buitenwijk van Agadir zijn grote supermarkten te vinden zoals Carrefour en Marjane. Een moslim mag geen alcoholische dranken drinken, is verboden. Hier is zelfs wijn, bier en sterke drank te verkrijgen en Hollandse kaas en broodbeleg. De prijzen zijn zeer Europees, blikje bier, omgerekend € 1,60 is niet goedkoop. De wijn is redelijk ca. € 6,00. Per fles. Toch maar het nodige inslaan, in het binnenland zijn er geen alcoholische dranken te verkrijgen.

Langs de kust, direct op of aan het strand hebben we een week op twee verschillende plaatsen doorgebracht. Taghazoute, net boven Agadir en in het plaatsje Sidi Ifni ca. 170 km meer zuidelijk van Agadir. Sidi Ifni ligt ongeveer op de zelfde hoogte (breedte graat) als de Canarische eilanden van Spanje. ‘s Morgens wat mist uit zee, de rest van de dag heerlijk strandweer. Het zeewater van de Atlantische oceaan is net iets te koud om er in te zwemmen. De vele strand activiteiten zoals surfers, skydivers, paarden en dromedarissen maken het geheel levendig schouwspel. Op het strand en boulevard konden elke dag wel een wandeling maken. Verder veel uitrusten in een ligstoel en een goed boek lezen. Dagelijks werd hier brood, drinkwater (gebracht door een tankwagen) en verse vis aangeboden. De vis werd bij de camper door de verkoper, op een fiets met een koelbox, ter plaatse schoongemaakt. Beetje zout en peper erop, klaar voor de BBQ.

Na een week uitrusten zijn we toch maar verder het binnenland ingegaan. Volgens informatie moet daar meer te zien zijn van het natuurschoon van Marokko. Inmiddels zijn we al drie weken onderweg, al aardig ver van huis. Om precies te zijn 3.786 km, Schipluiden NL – Side Ifni aan de kust van Marokko. Ook valt ons op dat de bevolking in deze omgeving best wel vriendelijk is. Of dat wij er vertrouwd mee raken. Iets vragen of iets kopen, onderhandelen en gedag zeggen hoort er allemaal bij en het went.
Bij het dorpje Abieno (Buelmim), ca. 1 uur rijden van de kust af, is een Marokkaans badhuis te vinden. Een beetje verscholen in een oase van palmbomen. Links van de weg het badhuis voor vrouwen, rechts van de weg voor mannen. Na 19.00 uur is gemengd baden in het mannen badhuis toegestaan. Uiteraard geen ramen voor daglicht, slechts een lampje om zo min mogelijk van elkaar te zien. Het water is ca. 30 graden en komt uit een warmwaterbron in de grond. Op de parkeerplaats tevens camping van het hotel, naast het badhuis konden we overnachten.
Onderweg naar het bekende toeristenplaatsje Tafraout hebben we nog en palm oase Id-Aissa aangedaan. Een leuk dorpje gebouwd tegen de bergwand met bronwater uit de bergen. Hier hebben we mooie wandeling kunnen maken tussen de palmbomen en bevloeide akkertjes. De lokale bevolking verbouwt hier veel groente en granen. Verscholen onder de palmbomen staan verschillende soorten fruitbomen. Na twee overnachtingen zijn we verder gereden naar Tafraout.

Tafraout ligt op ca. 1000 m hoogte op een plateau. Het stadje is omgeven door bergen en licht deels verscholen tussen de palmbossen. De bergen rond het stadje zijn van rood (roze) graniet. Bij zons op -en ondergang kleuren de bergen fantastisch. Vele camperaars en toeristen bezoeken deze prachtige omgeving en het gezellige stadje. Bijzonder is ook het klimaat in deze omgeving. Over dag is het hier rond de 30 graden en snachts koelt lekker af naar ca. 10 graden. Met een beetje wind erbij is het hier goed vertoeven. Veel camperaars blijven hier voor een langere tijd, meerdere weken. De omgeving en de omliggende dorpjes op de rotsen zijn schilderachtig om te zien. Volop wandel en fiets mogelijk heden op en rond het plateau. Een week genieten van deze omgeving was zeker de moeite waard.

Morgen trekken we verder, richting de Sahara (grens Algerije) en de zandduinen.

• 26 Maart 2014 - 23:04

Frits En Thea:

Hoi Henk en Ellen,

Fijn om een verslag te krijgen van jullie belevenissen in Marokko.
    We waren toch al erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen daar.
    Dat is toch wel een hele bijzondere reis: en het is toch echt een hele andere wereld, daar in Noord-Afrika.
    We hebben genoten van jullie verslag en de mooie foto's en kijken uit naar het vervolg.

Groetjes van Frits en Thea

• 27 Maart 2014 - 09:40

Els P:

Hebben de Marokkanen geen last van je als Nederlander?

• 27 Maart 2014 - 14:05

Jan En Joke:

Hoi Henk en Ellen
    Zelfs op Bali kunnen we jullie belevenissen lezen Erg interessant. Geniet nog maar lekker

• 29 Maart 2014 - 08:49

Aagje Kroon:

Henk en Ellen ,leuk om dit te zien .een fijne tijd hoor gr Tante Aagje Kroon

• 01 April 2014 - 11:30

Herman En Majorie:

Hallo Henk en Ellen,

Wat maken jullie weer een hoop mee, verslag gelezen en mooie foto's gezien. Geniet er maar van!
    Tot het volgende verslag, wij zijn benieuwd.

Groeten van Herman en Majorie

• 04 April 2014 - 18:50

Helen:

Hallo Ellen Henk vind het leuk om jullie te volgen voor al de foto's die je er op zet dan kan je de reis beter begrijpen Nog bedankt voor je felicitatie van Aad was heel gezellig we hadden heel mooi weer die dag We zaten binnen en buiten .uniek voor tijd van het jaar Ellen en Henk geniet er maar lekker van groetjes en een kus van je zus Helen

• 18 Mei 2014 - 23:07

Annie En Gerrie:

Wel een beetje laat deze reactie, maar ook wij hebben genoten van Marokko en samen stonden we in Tafraout. Het is fijn om ook nog Nederlandse camperaars te ontmoeten tussen de vele Fransen.
    We vonden het gezellig jullie een dag of 6 in onze nabijheid te hebben gehad. Geniet nog heel lang van jullie campertje en de vrijheid die het met zich meebrengt .Misschien tot ziens ergens anders.