Texas langs de Golf van Mexico - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu Texas langs de Golf van Mexico - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Henk en Ellen Kroon - WaarBenJij.nu

Texas langs de Golf van Mexico

Blijf op de hoogte en volg Henk en Ellen

20 Februari 2013 | Verenigde Staten, New Orleans

Onderweg van San Antonio naar de kust, belanden we in een Texas State Park. Een park met camping aan een meer in een ruig landschap niet ver van Corpus Christi. Op advies kochten wij een State Park Pass waarmee wij alle parken in Texas konden bezoeken. Inmiddels hebben wij de Pass al heel wat gebruikt. Vooral de State Parken langs de kust waren de moeite waard. Lekker slapen op het strand, met het geluid van de zee de Golf van Mexico op de achtergrond. Langs de waterlijn al vele strandwandelingen gemaakt.

In de omgeving van Houston was het weer minder goed, bewolkt met af -en toe wat regen. Voor ons een mooie gelegenheid om het NASA Space Center in Houston te bezoeken. De gehele dag doorgebracht in een enorme hal met diverse opstellingen van ruimtevaartprojecten van de afgelopen 50 jaar. Gebruikte en trainingsmodellen van de Apollo’s, maanlander, Space Shuttles en het Skylab project konden we van binnen en buiten bekijken. Heel anders dan wat je op de TV te zien krijgt. Vooral de afmetingen maken indruk. Een onderdeel van ISS ruimtestation met live demonstraties, hoe astronauten leven en werken in de ruimte, trok veel aandacht. Door animatie en inrichting van het Control Center Houston beleef je in een korte tijd een complete vlucht naar de maan en terug naar de aarde. Op verschillende afbeeldingen en foto’s met collega’s was Andre Kuipers als astronaut te zien.

Een dag ervoor hebben wij het Battleschip USS Texas in de haven van Houston bezocht. Een enorm slagschip zwaar bewapend uit 1914 (100 jaar oud), is het enige slagschip in zijn soort, wat in de beide wereldoorlog (I en II) heeft deelgenomen. Ook bij D-Day voor de kust van Normandië was hij aanwezig. Een luguber uitziende oorlogsbodem, misschien wel door de donkere kleur, maar indrukwekkend om te zien. De leefruimte, onderdeks van de bemanning, zag er nogal spartaans uit. Geen enkele luxe of privacy voor de bemanning.

Texas is op Alaska na de grootste staat van de VS. Ook staat Texas bekend om zijn oliewinning. Het streven van Amerika is om binnen enkele jaren geheel zelfvoorzienend te zijn in zijn oliegebruik. Wat wij onderweg hebben gezien, gaat dit zeker lukken. In het landschap zijn we heel wat jaknikkers (oliepompen) en transportleiding gepasseerd. Langs de kust staan talloze olieproductieplatforms. In de havens langs de Golf zijn de meeste activiteiten gericht op het transport en het verwerken van de olieproducten.

Tussen de havensteden in liggen uitgestrekte waterrijke natuurgebieden. De trekvogels, vanuit het noorden van de VS en Canada, komen hier massaal overwinteren. Vogelliefhebbers kunnen hier de meest vreemde vogelsoorten bij elkaar zien. Niet enkel de vogels uit het noorden maar ook subtropische vogels uit Midden Amerika zijn hier te zien. Woningen, gebouwen en kerken in de omgeving van de kust staan gebouwd op palen tot wel 6 meter boven het maaiveld. Wellicht een bouwvoorschrift in verband met overstromingen uit zee. De Golf van Mexico komt elk jaar wel een keer in het nieuws om zijn orkanen in de zomer.

Al trekkende langs de kust zijn wij inmiddels aangekomen in de staat Louisiana. New Orleans is de bekendste stad in Louisiana. Niet alleen van wegen de Jazzmuziek, maar ook van de enorme vloedgolf, Katrina in 2005. Bij deze Hurricane zijn ca. 1600 mensen in Louisiana om het leven gekomen. Het gebied langs de kust is een delta van moeraslanden, waterpoelen en kanalen. We hebben vele km’s gereden tussen het riet. De wegen liggen veelal op dijken langs kanalen. In de moerasgebieden zijn de wegen van beton, gebouwd op palen. Langs de wegen staan borden met de aanduiding Alligatorroute en evacuatieroute. Dus, oppassen er leven hier veel krokodillen. Van lokale mensen hebben wij begrepen dat de temperatuur nu nog te laag is om ze massaal langs de weg te zien. Een exemplaar van ca. 2,5 meter, kortgeleden aangereden, hebben we wel langs de weg gezien.

In het volgende reisverslag meer over New Orleans en de Mississippi River.

• 20 Februari 2013 - 14:07

Trees Houp:

groetjes Trees

• 12 September 2013 - 22:57

Aart En Hanneke Van Veldhuysen:

Hallo
    Ik was aan het zoeken op google naar mooie plekjes langs de kust van Texas.
    Kwam dus o.a. bij jullie reisverslag. Wij vertrekken a.s. zondag voor 5 weken naar Amerika.
    Wij vliegen op Houston maar zijn niet zo blij met grote steden. Leuk voor een paar uurtjes maar dan liever iets kleinere plaatsen. Weten jullie misschien mooie plekjes om te overnachten zo dicht mogelijk bij de kust.
    Hoor het graag van jullie.
    Vriendelijke groet Aart en Hanneke van Veldhuysen.